Numai oamenii rid
Risul – iata ce deosebeste oamenii de animale. Fara indoiala ca si
animalele se bucura, dar de ce nu rid? Putem explica acest lucru prin
faptul ca risul este asociat cu veselia, voiosia caracteristice omului
si, mai ales, depinde in intregime de simtul umorului pe care numai omul
il poseda.
In lucrarea sa Filosofia risului Leonid Karasev, unul dintre cei mai
mari comici ai lumii, scria: Noi, oamenii, putem fi amariti ca un ciine,
lenesi ca o pisica, obositi ca un cal ce a tras la plug, dar nu putem
sa ridem si sa zimbim decit ca oamenii.
Sa nu spuneti niciodata ca risul este doar o simpla manifestare a
simtului umorului. Risul da nastere unei noi lumi, o lume rasturnata a
realitatii, careia omenirea i s-a supus din vechi timpuri pina azi. In
consecinta, exista doua lumi, doua realitati reflectate una in alta ca
intr-o oglinda.
Pentru a trece peste orice obstacol trebuie sa ridem
In lumea inversata risul se naste ca o manifestare impotriva raului.
Pentru a evita orice piedica, pentru a trece peste orice obstacol
trebuie sa ridem. Asa functioneaza principiul inversabilitatii: daca
raul est luat in ris, atunci puterile sale malefice sint neutralizate.
Inca din Evul Mediu se organizau carnavaluri, pe care europenii le
sarbatoreau cu mult fast. La popoarele slave carnavalurile corespundeau
obiceiurilor si traditiilor din Saptamina Alba (sau Saptamina Brinzei).
Regele unor astfel de sarbatori era Risul. Sub stapinirea sa realitatea
se transforma intr-o adevarata euforie; ascetismul si strictetea legii
lasau loc desfriului, betiei si lacomiei. Cu totii, laici si clerici,
bogati si saraci, pacatosi si drept credinciosi se bucurau, zimbeau,
rideau. Intreaga lume ceda nebuniei risului. Lumea reala, ordonata,
supusa legii lasa loc celei haotice.
Si asta se intimpla deoarece in acea epoca s-a descoperit
posibiliatea construirii unei lumi pe dos, fara stereotipuri, intr-o
perspectiva inedita. Intr-o astfel de realitate cu valorile inversate
sau negate, unde raufacatorul devine om de bine, printul devine cersetor
si Pacala cel mai mare intelept, nu poate exista decit o lume a
fariseilor. Risul carnavalesc, chiar prin mediocritatea sa, ofera o noua
viziune asupra tuturor lucrurilor. Numai in Lumea Risului, in ciuda
destinului potrivnic, avem ocazia sa infaptuim visuri irealizabile, sa
traim experiente neobisnuite in viata de zi cu zi.
In scurt timp luminile se sting, cortina cade, ne schimbam costumele.
Pentru majoritatea dintre noi viata redevine normala, ordonata, fara
surprize, monotona pina la urmatorul carnaval. Numai unii au sansa sau
nesansa de a se pierde pentru totdeauna in Lumea Risului.
Saltimbancii, risul si ordinea rasturnata
Aborigenii despre care va vom spune citeva cuvinte in continuare sint
de fapt saltimbancii, locuitori ai unui spatiu in care ordine este
rasturnata si masura lucrurilor cu totul deosebita. Dar cine sint ei in
lumea obisnuita? Sint renegatii, transfugii, paria. Sint cei care nu-si
pot gasi un loc in societate. In multe tari saltimbancilor nu li se
permite sa se aciuiasca pe linga sate sau orase bine rinduite si
respectate. Lumea stoarce din ea mascaricii, paiatele si ii arunca in
necunoscut, raminind indiferenta la suferinta lor.
Intr-un fel este o reactie normala pentru ca bufoneria si lumea reala
nu pot coexista. Se poate vorbi de o oarecare complicitate, dar in
momentul in care bufonii renunta la lumea reala, atunci ei isi incheie
misiunea. Saltimbancul este singurul locuitor al lumii reflectate in
oglinda-spatiu al inversiunilor. El este stapinul Lumii Risului, unde
oamenii obisnuiti au dreptul de a se plimba doar citeva zile si numai
pentru citeva ore.
Desi nu sint acceptati ca participanti directi la viata reala, totusi
mascaricilor li se permite sa-i distreze pe nobili si pe regi. Pentru
ca numai bufonii si nebunii pot spune adevarul rizind. Ei pot reprezenta
lumea in cele mai diverse ipostaze ale sale. Dar pentru acest
privilegiu trebuie sa plateasca cu excluderea, renegarea, interdictia de
a avea o viata normala. Un loc special il ocupa idiotii. Acestia se
gasesc undeva la granita dintre ris si plins, personificind varianta
tragica a Lumii Risului. Putini stiu ca idiotii nu au fost dintotdeauna
bolnavi. Insa deseori oamenii instituie in mod voit modelul paiatei
triste si, o data plecati din lumea obisnuita, ei nu se mai pot
intoarce, renuntind la rolul inteleptului nebun.
Care sint etajele risului
Lumea Risului are mai multe etaje. Cele mai recente forme ale risului
ca umorul fin, jocul de cuvinte, aluziile sint etajele superioare.
Fiecare epoca, fiecare tara, fiecare clasa social isi are umoristii,
comicii si ironicii ei, anecdotele si motivele ei de ris. Acestea
formeaza o adevarata cultura a risului. Plecind de la imitarea
realitatii, de la reflectarea ei intr-o oglida strimba, comicul naste un
ris fara cuvinte. Este un limbaj universal, inteles de toti oamenii
indiferent de nationalitate. Dar in acest caz nu exista egalitate! La un
capat sint ingramaditi clovnii cu nasuri rosii, care se impiedica pe
scena spre marele haz al publicului, iar la celalalt capat se afla
Marele Saltimbanc, maestrul care stie sa folosesca toate trucurile
pentru a distra oamenii. A-i face pe altii sa rida este scopul vietii
lui.
Ceea ce stiu mascaricii sa faca este hazliu si in acelasi timp trist,
sentimental si uneori tragic… Cad cu nasul in tort sau aluneca pe o
coaja de banana facind spectatorul nu numai sa rida in hohote, dar sa
traiasca o intreaga gama de emotii de la simpatie la admiratie, de la
compatimire la extaz.
Risul sau cum intelege fiecare fericirea
Noi simtim lumea risului. Ea se naste in constiinta noastra. Este o
reflectare in oglinda a realitatii. Aici legile sint descosiderate,
soarta omului lasata la voia intimplarii, ordinea transformata in haos.
Relatiile umane se complica, devin confuze. Cert este un lucru –
fericirea, inteleasa de fiecare in felul lui, naste lumea risului vesel,
a bunei dispozitii.
Universul inversiunilor isi gaseste ordinea in realitatea normala.
Deseori apare cenzura care traseaza granitele comicului, desemneaza
eroii anecdotelor. Limitarea risului da nastere unei constiinte bolnave.
Va amintiti ce mult rideam intr-o perioada, mai ales atunci cind
conducatori bilbiiti se chinuiau sa citeasca cit mai coerent discursuri
insirate pe zeci de pagini? Iata ca acea vreme a inceput sa se razbune,
denaturind realitatea. Oamenii seamana acum mai mult cu dublul lor
reflectat in oglinda, cu bufonul posomorit si lipsit de personalitate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu