Carsten Sphor este patronul de
la Lufthansa. În urma accidentului aviatic din Alpi, el a dat un amplu
interviu cu privire la selecția și testele psihologice pe care
personalul angajat le face periodic. Copilotul Andeas Lubitz, suspectat
de prăbuşirea avionului în Alpi, avea 28 de ani și locuia în Dusseldorf.
În anul 2006 el a început cursurile de pilotaj de la Lufthansa. O
perioadă de timp,11 luni, a întrerupt cursurile, după care le-a reluat
și a trecut cu bine toate testele.
La începutul carierei sale, a
lucrat ca stewart. Certificatul prin care avea dreptul să fie copilot
l-a obținut în 2013. Avea 630 de ore de zbor, în momentul catastrofei.
Psihologii de la Lufthansa susțin că Lubitz a trecut cu brio toate testele psihologice și că era apt pentru a fi copilot.
Testele psihologice se desfășoară în mai multe etape. Piloții și copiloții sunt împărțiți în echipe de câte șase, unde le sunt analizate cunoștințele cognitive, psihologice și spiritul de echipă. Fiecare pilot sau copilot, pentru a avea drept de zbor într-un an, trebuie să se prezinte la comisia medicală, de cinci ori pe an.
Testele psihologice se desfășoară în mai multe etape. Piloții și copiloții sunt împărțiți în echipe de câte șase, unde le sunt analizate cunoștințele cognitive, psihologice și spiritul de echipă. Fiecare pilot sau copilot, pentru a avea drept de zbor într-un an, trebuie să se prezinte la comisia medicală, de cinci ori pe an.
Sunt consiliați în permanență de
psihologi, sunt obișnuiți cu decalajele de fus orar sau despărțirea de
familie pentru perioade mai mari de timp. Sunt mai multe întrebări la
care reprezentanții Lufthansa trebuie să răspundă. În primul rând, de ce
a întrerupt cursurile de pilotaj, timp de 11 luni? Starea lui de
sănătate îi permitea să efectueze zborul? Dacă el nu suferea de depresie
sau alte boli, de ce dosarul său medical nu a fost dat presei? A făcut
el parte dintr-o grupare teroristă?
După atentatele din 11 septembrie 2001,
ușile de la cabinele piloților au fost blindate, din considerente de
securitate. O măsură care s-a întors împotriva celor 149 de pasageri
care au murit. În SUA, legea aviației a impus ca în permanență, în
cabina piloților să rămână două persoane și nu una, cum este posibil în
zborurile europene.
Cazurile în care un pilot sau copilot au determinat cu bună voie un accident aviatic sunt foarte rare. În ultimii 20 de ani, au fost 10 astfel de cazuri.
Cazurile în care un pilot sau copilot au determinat cu bună voie un accident aviatic sunt foarte rare. În ultimii 20 de ani, au fost 10 astfel de cazuri.
În anul 1999, pilotul unui avion
Egyptair, s-a prăbușit în Atlantic cu 217 pasageri la bord. Ultimele
cuvinte ale pilotului, înregistrate de cutia neagră au fost că aceasta
este decizia lui. În anul 1997, un alt accident aviatic este provocat de
pilot în Indonezia, în care au murit 107 persoane. Raportul
anchetatorilor a arătat că pilotul avea multe datorii și a preferat să
se sinucidă. O ipoteză a dispariție misterioase a avionului MH370,
Malayzia, în anul 2014, este aceea că pilotul este cauza aceste
catastrofe, fiind vorba despre un act sinucigaș.
Evenimentul tragic de acum câteva zile, redeschide un subiect fierbinte,
despre soliditatea testelor psihologice pe care companiile aeriene le
practică. Cu câteva minute în urmă, cotidianul francez Paris Match
publica un articol, în care susține că în cele 11 luni de întrerupere a
cursurilor de pilotaj, Andreas Lubitz a fost sub tratament, chiar
internat într-un centru de boli nervoase. Jurnaliștii susțin că avea
dese atacuri de panică, iar în fișa sa medicală erau mențiuni cu privire
la vulnerabilități psihologice. Medicii i-au permis să zboare, cu
condiția de a urma un tratament medicamentos. Apropiații lui Andreas
susțin că era depresiv și că au fost perioade în care a fost suspendat,
pentru că nu era apt să zboare. Dacă lucrurile stau așa, Lufthansa, una
dintre cele mai serioase companii aeriene din lume, are multe explicaţii
de dat. Deocamdată, Lufthansa tace asupra acestui subiect.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu