Strategiile de marketing ale marilor firme farmaceutice ţintesc
din ce în ce mai agresiv către oamenii sănătoşi. Suişurile şi
coborâşurile vieţii devin tulburări mentale; slăbiciuni sau stări mai
proaste, altminteri dintre cele mai obişnuite, sunt transformate în
afecţiuni înfricoşătoare şi din ce în ce mai mulţi oameni normali se
trezesc bolnavi peste noapte.
Pe măsură ce, în țările dezvoltate, majoritatea locuitorilor se
bucură de o viață mai lungă, mai sănătoasă, mai dinamică, cu atât
campaniile publicitare îi bagă în panică pe cei grijulii cu sănătatea
lor. Probleme minore sunt descrise ca tulburări grave, care necesită
tratament imediat. Astfel, timiditatea se transformă în „anxietate socială”, iar tensiunea premenstruală devine „tulburare disforică premenstruală”. Simplul fapt de a fi expus la un risc patologic devine patologie în sine.
Cea
mai eficientă strategie de marketing pentru „vânzarea” bolilor este
frica. Pentru a vinde femeilor la menopauză hormonul de substituţie, s-a
mizat pe frica de criză cardiacă. Pentru a vinde părinţilor ideea că
cea mai mică depresie necesită un tratament greu şi îndelungat, s-a
mizat pe teama de sinucidere a tinerilor. Pentru a vinde medicamente
anticolesterol s-a mizat pe teama morţii premature. Şi asta, în pofida
faptului că de multe ori medicamentele promovate furibund produc efecte
inverse celor scontate. În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia fricii”. Alături de „disease mongering”, negoţul cu boli.
Între 1984 şi 1987, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder
(DSM 4), care este biblia psihiatrilor americani, a introdus 77 de noi
boli mentale, iar pentru a introduce aceste noi boli a trebuit schimbată
definiţia bolnavului. Oricine resimte la un moment dat o stare de rău
devine automat bolnav
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu