Este considerat cel mai vechi
miracol al lumii creștine. Primele descrieri ale acestui fenomen datează
din secolul al IV- lea și se produce în Sâmbăta sfântă, înainte de
Paștele ortodox.
În Sâmbăta sfântă, mormântul este închis
și totodată verificat de autoritățile israeliene, să nu existe în
interiorul său, surse de a se aprinde focul. La prânz patriarhul ortodox
grec sau armean intră în interiorul mormântului. Afară mulțimea strigă,
Doamne ai milă! Patriarhul iese cu focul sacru, pe care îl împarte
mulțimii. În biserică se aud tunete și se văd explozii de lumină.
Conform documentelor, în anul 137,
împăratul Adrian a ordonat să fie dărâmată biserica și pe acel loc, să
fie construit un templu închinat lui Venus. Când Constantin cel Mare a
urcat pe tron, mama sa, în vârstă de 80 de ani, merge la Ierusalim și
descoperă Mormântul Sfânt. Constantin ordonă să fie ridicată o biserică
pe acel loc. Această minune a focului sacru se produce numai de Paștele
ortodox. O lumina de o culoare deosebită se ridică din mormânt, care
aprinde candelele și lumânările din biserică. Martorii descriu lumina ca
fiind de culoare albastră și care țâșnește din piatra de deasupra
Mormântului Sfânt.
Lumina este feerică și nu este periculoasă pentru om, în sensul că nu arde. Aprinde numai lumânările și candelele din biserică.
Lumina este feerică și nu este periculoasă pentru om, în sensul că nu arde. Aprinde numai lumânările și candelele din biserică.
Sunt și sceptici care contestă
veridicitatea minunii. Istoricul Edward Gibbon în opera sa de căpătâi,
Istoria declinului și prăbușirii Imperiului Roman, susține că apariția
luminii este o făcătură a sectelor preoțești grecești, armene și copte
pentru a atrage vizitatori și a spori visteria Ierusalimului. O altă
sursă istorică este arhimandritul rus Profirie care în secolul al
XVII-lea se afla la Ierusalim și descrie că focul este aprins de la o
candelă care nu se stinge niciodată și se află în interiorul
mormântului.
În anul 1990, Victoria Clark,
corespondent pentru România, al ziarului britanic The Observer, scrie în
una din cărțile sale că în secolul al XIX-lea, clerul ortodox din
Ierusalim a dorit să prezinte publicului larg miracolul ca fiind mai
degrabă simbolic, însă pierderile financiare și spirituale au fost
considerate prea mari, așa că ideea a fost abandonată.
În 2001, un făclier armean a declarat că
nu este nici un miracol. Preoții greci aduc o lampă, cea folosită în
acest scop de 1500 de ani și aprind focul. Pentru pelerini este un foc
din rai. Pentru noi, nu. Un specialist grec care a studiat mulți ani
fenomenul susține că nu poate exista o lampă, pentru că patriarhul la
intrare în mormânt este controlat de către autorități.
El susține că lumânările dacă sunt impregnate cu fosfor alb, în contact
cu aerul umed din mormânt, aceste se aprind instantaneu. Fosforul era
folosit încă din antichitate, fiind utilizat de magicieni, încă din anul
23 e.n. Spațiul pe care îl ocupă biserica este împărțit cu exactitate
în șase zone.
Fiecare zonă aparține unui cult
religios, de peste 155 de ani. Zonele sunt împărțite între ortodocșii
greci, romano-catolici, etiopieni, copți, asirieni. Cu toate acestea,
biserica este într-o stare avansată de deteriorare, pentru că cele șase
culte religioase nu se pun de acord cu restaurarea monumentului și cu
construcția unei alte intrări în biserică.
În 1834, a avut loc un grav incident, în
care și-au pierdut viețile câteva sute de pelerini, pentru că biserica
nu are decât o singură intrare. În momentul apariției luminii, pelerinii
s-au speriat și s-au călcat în picioare.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu